Verslag: Fietstocht 2012

Op zondag 22 april 2012 was weer onze jaarlijkse fietstocht gepland.
De voorspellingen van het weer waren niet al te best. Omstreeks het middaguur viel een plensbui met hagel. Om 13.00 uur zou de fietstocht vertrekken. Met zo’n bui in het verschiet was niet al te veel goeds te voorspellen. Ondanks kwamen toch een twintigtal deelnemers erop af.

Onderweg hebben we van alle weertypes wel iets gehad. Van enkele regendruppels, tot tegenwind en lekkere zon.
Huub Vroomen had, zoals alle andere jaren, de tocht uitgezet. Onder zijn leiding vertrokken we vanaf Hegge, via het Heggervoetpad over het spoor langs de Afcent. In Spaubeek reden we langs de autosnelweg naar Neerbeek. Van Neerbeek naar Beek, alwaar we voorbij de kerk rechtdoor naar Geverik reden.

In Geverik was bij de kerk/waterput de eerste pauze. Tot zover hadden we het nog redelijk droog gehouden. Onder de pauze kwam een kleine regenbui waarvan we het einde daar hebben afgewacht. Vanuit Geverik reden we richting Kling/Oensel naar Schimmert.

Via enkele binnenwegen kwamen we bij de 2e pauzeplaats op de T-splitsing Maastrichterweg/Beekerweg in Nuth. Dit is kortbij de strepenboerderij. Er hing weer een dreigende bui te wachten. We waren maar net vertrokken toen we in Terstraten al enkele druppels te pakken hadden. Gelukkig was het geen echte regenbui. Via Tervoorst, Nierhoven, Kamp, Daelemerweg kwamen we bij de oude ijzeren brug in Nuth. Vandaar reden we naar Kathagen, alwaar naar links Thul opgereden werd.
Deze berg was voor enkelen te steil, waardoor deze opgelopen werd. Via de mulderplassen kwamen we op de Stationstraat in Schinnen, die we overstaken om via de Vonderstraat, Stationstraat naar Hegge terug te rijden.
Daar werd bij de familie Voncken geëvalueerd onder het genot van een culinair hapje en een drankje.