Verslag: Aovend van Genèk 2006

Zaterdag 11 februari 2006 werd in traditie de jaarlijkse Avond van Genèk gevierd. Zoals gebruikelijk weer gehouden in Café ’t Schöpke. Om 19.00 uur werd er begonnen met de jeugdcarnaval. Oud-prins Delano en oud-prinses Kim hadden hun regeerperiode erop zitten en zouden deze overdragen aan de nieuwe jeugdprins en jeugdprinses.

Uitgeloot uit de opgaves werden jeugdprins Kevin I (Voncken) en jeugdprinses Marissa (van de Sande) ondersteunend door hun nar Dario (Armani). We werden nog verrast met een optreden van Marielle Voncken De opkomst op de Kinjeravund van Genèk was dit jaar groots te noemen. Het was vanaf het begin een gezellige sfeer. Omstreeks 21.00 uur liep het programma over naar de volwassenen waarbij er begonnen werd met een optreden van Ummer Valsj. Zij brachten de ballad ‘Sjitterend Sjènne’ te gehore. Een nummer geschreven voor het Schinnense Liedjeskonkoer. Na wat muzikale ondersteuning van onze diskjockey DJ Sunshine werd er overgegaan naar het gemengd Nagelbeks Stroatkoer ‘St. Bachus’ met het liedje ‘Vasteloavens leefde’.

Vervolgens werd in spanning afgewacht op het uitroepen van de nieuwe prins. Dit werd prins O’Brain (Kers) met zijn prinses Marieke en narreman Eric (Pieters). De nieuwe prins mocht ineens met het officiële onderdeel beginnen: het huldigen van de diverse personen. Zo werd Martin Diederen gehuldigd met zijn 1 x 11 jaar jubileum bij C.V. de Schinöster en werd hij bedankt voor het mogelijk maken van de CD die later op de avond gepresenteerd werd. Verder werd voor het eerst een carnavalist van het jaar uitgeroepen. De eer was aan Hub Vroomen. De oud-prinsen werden net als verleden jaar allen naar voren gehaald. Dit jaar op een bijzondere manier: in plaats van de gebruikelijke medaille is er een CD opgenomen opgedragen aan de oud-prinsen en de bewoners van Genèk. Alle oud-prinsen kregen een exemplaar overhandigd waarna het nummer werd voorgedragen door de gehele groep.

Tegen de klok van twaalf uur kwam de Carnavalsvereniging de Schinöster met prins Maurice III langs. Er werden de nodige medailles heen-en-weer uitgewisseld. Na alle officiële handelingen te hebben verricht werd er opgetreden door enkele buurtleden en de ‘Genèkse slager’ aan het publiek gepresenteerd. Hierna werden we verrast met een optreden van Anita Diederen (van het duo DnA) die totaal onverwacht (maar zeker heel erg gewaardeerd) met het liedje ‘De Vasteloavend kump van boave’ optrad. Na deze spontane actie besloot het tweede duo ‘Rastabasta’ ook niet achter te blijven en ‘Sjènaos hie Sjènoas doa’ ten gehore brachten.

Alsof dat alles nog niet genoeg aan verrassingen was kwam een goede bekende van de buurtvereniging om de hoek kijken. Prins Patrick I uit Nuth met een deel afgevaardigden kwam onze prins huldigen en een woordje spreken tot de Hèggestök. Hij had zijn broer meegenomen waarmee hij samen het duo de ‘Twiee Gewaejde’ vormt. Zij deden drie nummer van hun recent uitgebrachte CD voor ons spelen. Met al deze optredens was er nog maar weinig tijd over voor onze DJ om nummers te spelen. Maar de tijd die er was werd optimaal benut met enkele swingende nummers. De avond mag als een succes de boeken ingaan.