Verslag: Bloesemtocht 2017

Met een leuke groep wandelaars heeft de buurtvereniging op 17 april een bloesemtocht georganiseerd in het ringeloatendorp Sweikhuizen. De heer Wies Meyers lag aan de basis van deze activiteit. Onder leiding van mevr. Mia Vliex-Luyten begon deze tocht bij Biesenhof. Langs de meanderende Geleenbeek richting St.Jansgeleen, tijdens het lopen vertelde Mia dat vroeger twee watermolens hebben gestaan t.b.v. de boerderij. Aangekomen bij St.Jansgeleen  kregen we veel uitleg over de bestaande en de niet meer bestaande gebouwen. Via het Pepelsbergervoetpad naar de  jonge pruimenbomen. Via het Kemke van waar je een prachtig uitzicht over Geleen en omstreken hebt, ging de wandeling verder via de Sleyerweg naar het Heidevoetpaatje naar de Bergstraat. Tijdens deze route werd aangegeven dat op deze vlakte ooit het voetbalveld van Sweijkhuizer Boys lag. Maar dat niet alleen hier werden ook motorcross wedstrijden verreden. Bij de ijspoort in Sweikhuizen werden de wandelaars getrakteerd op een heerlijk ijsje. Via de Panoramaweg  en de Kempkensweg naar de Hogeweg. Hier zijn tijdens het aanleggen van de gasleiding en waterbekken een behoorlijk aantal voorwerpen gevonden die dateren uit de romeinse tijd. De tocht ging verder via de Zandbergseweg. Aan deze weg lag een zandgroeve waar een dodelijk ongeluk heeft plaatsgevonden. Het einde van de wandeling kwam naderbij en via de  Vloedsgraaf en langs het kerkhof naar de Bergstraat terug naar Biesenhof.

Na het wandelen werden de wandelaars getrakteerd  op welverdiend glaasje.

Mevrouw Vliex werd door de voorzitter bedankt voor haar kundig uitgebreid verhaal en uitleg gedurende het wandelen. Applaus en een presentje was haar deel. Ook de heer Wies Meijers kreeg een presentje voor zijn bijdrage aan de wandeltocht.

Hans Visschers