Verslag: Rommelmarkt 2013

2013 was het jaar van alweer de negende editie van wat begonnen is als een leuk idee: ‘Grote Straatrommelmarkt van Buurtvereniging Hegge’.

Een markt waarbij vooraf alweer alles in goede banen liep; de marktkramen waren weer binnen no-time uitverkocht, het weer beloofde goed te worden en we hadden weer een leuke ploeg vrijwilligers bij elkaar om ons te helpen met de voorbereidingen, door de dag en bij het opruimen.

Het plan was om met tweeen om 3:00 uur te beginnen zodat de straat was afgezet, de parkeerplaatsen uitgezet zouden zijn en dat de heren van de kramen ontvangen konden worden zodat zij ook aan de slag konden. Dat laatste verliep wel heel voortvarend toen bleek dat er diverse vrijwilligers eerder dan gedacht aanwezig waren en dus een handje konden helpen bij het opbouwen van de kramen en het horecaplein.
Alles verliep zelfs zo goed dat het grootste deel van de werkzaamheden al rond 6:30 uur waren afgerond.

Een snelle start dus, dat beloofde wat voor de rest van de dag. Dit betekende ook dat we sneller dan gedacht standhouders konden laten binnenrijden om hun kramen te gaan inrichten. Ook dit verliep spoedig. Bij aanvang van de markt om klokslag 10:00 uur was dan ook ieder netjes in gereedheid en gaf de straat weer een sfeervolle indruk.

Op het weer viel deze dag ook niets aan te merken; bewolkt met regelmatig toch een straaltje zon, kortom een ideaal weer voor een dag als deze.
Het horecaplein liep dan ook op volle toeren waarbij de eettent vrijwel uitverkocht en de dranktent personeel moest aanrukken om de dorstige bezoekers zo goed mogelijk te kunnen bedienen.

Om 17:00 uur konden de standhouders weer vanaf de kant van Spaubeek inrijden om de resterende spulletjes weer in te laden bij hun marktkraam. Ondertussen werd er met man en macht bij de vrijwilligers gezorgd dat ook het horecaplein en de reeds leeggeruimde kramen werden afgebroken zodat de straat weer netjes werd opgeleverd.

Tegen 20:00 uur was er geen spoor meer te bekennen van een rommelmarkt. De dag zat er weer op; jammer maar ieder was daarnaast ook moe en voldaan. Op naar het volgende jaar.

Opbouwen

De markt