Verslag: WK Nederland – Mexico

De dag na de barbecue, zondag 29 juni werd er in de WK Arena gekeken naar de wedstrijd Mexico. Met een kleine 30 personen werd er verzameld in de tent.

De verwachtingen waren hooggespannen en de mening was wel dat we niet zonder slag of stoot vanzelfsprekend gingen winnen van de Mexicanen. Deze tendens was ook merkbaar tijdens de eerste helft van de wedstrijd. Het was moeizaam voor Oranje om de bal op de helft van de tegenstander te krijgen en te houden en de kansen waren gering.

In de 48e minuut werd er door de tegenstander de 0 – 0 stand doorbroken met een tegengoal vanuit Mexico. Tijdens de rust onder het genot van een hapje en een drankje werd de eerste helft kritisch onder de loep genomen en werd de eerder voorspelde einduitslag nog eens onder de loep genomen. De wedstrijd wist de gemoederen goed bezig te houden.

Dat duurde de tweede helft ook voort waarbij Oranje meer balbezit had en het 16 meter gebied van de tegenstander bezette. Met enkele kansen en een groeiende hoop in de tent was de opluchting groot toen Wesley Sneijder in de 88e minuut een keiharde paas in het net van de Mexicaanse grens liet belanden en de stand weer gelijk bracht. Alles leek weer mogelijk.
Niet lang daarop in de 4e minuut van de verlenging werd door Huntelaar, die op dat moment nog maar 20 minuten meedeed aan de wedstrijd, de penalty genomen voor de overtreding op Robben 1 à 2 minuten eerder. De tent was op dat moment te klein toen bleek dat ook deze bal de doellijn gepasseerd had en Oranje opeens met 2-1 voorstond vlak voor einde.

Onvoorstelbaar was de opluchting en de blijdschap dat we weer een ronde verder waren gekomen. Dat betekent dat de WK gekte nog even aan kan houden en dat we gewoon samen kunnen kijken naar de vervolgwedstrijd. Onze tegenstander werd later die avond bekend toen Costa Rica overwon op de Grieken.

Met de positieve instelling voor de wedstrijd waren er enkelen in het midden wat de eindstand goed voorspeld hadden. Echter was het Sean wat zowel ruststand als eindstand goed voorspeld had. Hij heeft daarom de bal gewonnen met de poule.

De Oranje koorts zal dus nog zeker 6 dagen voortduren. Op zaterdag 5 juli neemt Nederland het op tegen Costa Rica om 22:00 uur. De tent zal dus weer open zijn om 21:00 uur. Tot dan!