Verslag: Filmavond + WK Nederland – Costa Rica

Filmavond

Omdat de wedstrijd van het Nederlands elftal op het WK in Brazilië pas om 22.00 uur gespeeld werd werd  voor die wedstrijd een filmavond ingelast.

Om 18.00 uur was de WK wedstrijd België – Argentinië, welke jammer genoeg door de Belgen werd verloren. Meteen na die wedstrijd om 19.45 uur werd gestart met de filmavond.

Er waren ruim dertig buurtbewoners op deze filmavond afgekomen. Eerst werd de film “Schinnen in oude tijden” uit 1954 getoond. Oude herinneringen werden weer levendig, zeker onder de ouderen onder ons. Bijna geen auto’s, paard en wagen, vrouwen met schorten, aparte jongens en meisjes-school,  en noem maar op. Allemaal dingen die  men zich in niet meer in onze tijd  kan indenken.

Daarna volgde de film  “De gesjiechte va de hièrlikheid Sjènne e häör sjötterie” .  Deze film uit 2007 ging over de geschiedenis van de schutterij uit Schinnen. Mooie beelden en een indrukwekkend verhaal o.a. over de Bokkerijders.

Na de films verlieten een groot deel van de film-bezoekers de locatie en stroomden de voetballiefhebbers binnen.

WK Kwartfinale: Nederland – Costa Rica

Met ruim veertig personen werd deze wedstrijd gezamenlijk bekeken. Een zinderende wedstrijd. Vooraf dacht een ieder dat dit een makkie zou worden voor Nederland, maar het tegendeel bleek waar. Het Nederlands elftal had het beste van de wedstrijd en waren steeds in de aanval, maar een goal wilde maar niet vallen. Oppassen was het voor de counter van de Costaricanen.
Na 90 minuten was de stand nog steeds 0-0.  De verlenging bood ook al geen uitkomst waarna het op penalty’s aankwam. Het Nederlands elftal wisselde van keeper, welke twee van de vijf penalty’s wist te keren. De Nederlanders schoten alle penalty’s raak, waardoor het Nederlands elftal verdiend door gaat naar de halve finale.

In de halve finale, welke gespeeld wordt op woensdag 9 juli om 22.00 uur stuit het Nederlands elftal op Argentinië. Ook deze wedstrijd zal weer gezamenlijk in de Voetbalarena van Genèk bekeken kunnen worden.

Al met al werd het een late avond, die met een feestvreugde eindigde.